Grutte Pier

Deze praam was van een boer uit Akkrum. De boerderij staat er nog, achter Coopersburg in Akkrum.

Schippers Tjitte Brouwer en Ulbe Zwaga hebben in 1951 de praam gehuurd om mest te vervoeren van de boerderij naar een groter schip in de Meinesloot om het te vervoeren naar de bollenstreek. De mest werd doorverkocht aan tussenhandel van den Akker en Otten in Hillegom, die leverden het aan de bloembollentelers.

Op de foto hiernaast staat Tjitte voorop, Ulbe achterop te bomen met Lammert, de zoon van Ulbe aan het roer. De mest werd bij de boerderij van Greidanus op de achtergrond geladen. In de jaren negentig is de Grutte Pier, geheel overwoekerd, gevonden, in zo'n slechte staat dat zij over de weg vervoerd moest worden om geheel  gerestaureerd te worden.

Onze eerste aanwinst

In maart 2018 is Grutte Pier aangekocht als zeilpraam. De praam lag in Irnsum. Omdat ons plan was om rondvaarten te verzorgen in -en rond Leeuwarden hebben we als eerste de mast en giek verwijderd. Achterin is een bun aangebracht voor de aanhangmotor. Nu nog een benzine motor van 9 pk maar als er een elektrische motor op de markt komt die sterk genoeg is, stappen we natuurlijk over.

Strenge scheepvaart inspectie in mei 2018

Omdat we varen met meer dan 12 personen moeten de pramen gekeurd worden door SI (Scheepvaart Inspectie).

Zo moeten de hoogte van de leuning en de breedte van de zitplaatsen aan bepaalde afmetingen voordoen. Brandblusser, reddingsvesten, en EHBO middelen moeten aan boord zijn. Ook is er een zogenaamde 'slingerproef' om te bepalen hoeveel de personen de praam maar vervoeren. In ons geval 35 personen. Was een spannende dag maar gelukkig was alles in orde en kunt u veilig met ons meevaren.

Refit in april 2022

Een grondige opknapbeurt na drie jaar varen. Wil je een meer dan 100 jaar oude praam opknappen, maar de klassieke uitstraling behouden? Dan is er maar één scheepswerf in Leeuwarden en dat is is Scheepsbouw Kroes aan de Zwettestraat in Leeuwarden!

Voor de 'mooi' hadden we de mastvoet en het grote voordek laten zitten maar dat bleek niet praktisch. Daarnaast hebben we een nieuwe railing aangebracht en hebben we de instap veiliger gemaakt voor onze passagiers.

Trots op onze partners